Článok prevzatý z denníka Korzár, 17.08.2005.S lietadlami, vyrobenými medzinárodnou spoločnosťou Airbus, sa na košickom letisku možno v letnej dovolenkovej sezóne stretnúť pomerne často, pretože lietadlom typu A320 dopravuje do Tunisu našich dovolenkárov spoločnosť Nouvelair. Prílet typu A320, ktorý patrí medzi "malé" airbusy, už preto nepredstavuje pre personál i návštevníkov letiska žiadnu väčšiu atrakciu. O to väčšou atrakciou je prílet niektorého z väčších typov airbusov. Tohto roku sa na košickom letisku už dva razy objavil (a priletí ešte aspoň raz) Airbus A300, ktorý svojimi rozmermi zatieňuje všetky typy lietadiel, ktoré v Košiciach bežne pristávajú. Naposledy sa trojstovka objavila v Košiciach predminulý pondelok v nočných hodinách. Išlo o lietadlo tureckej spoločnosti Fly Air, ktoré je dekorované ako takpovediac lietajúce umelecké dielo. Na celom trupe lietadla sú totiž nádherné farebné kresby rôznych postavičiek a zvieratok, zhotovené podľa detských kresieb.
Typ A300 bol vôbec prvým typom lietadla, ktoré vyvinula spoločnosť Airbus. Ide súčasne aj o prvé dvojmotorové dopravné lietadlo, patriace do kategórie, ktorá sa v zahraničnej literatúre označuje prívlastkom "widebody", čo doslova znamená široký trup. Do tejto kategórie patria lietadlá, ktoré majú trup takého veľkého priemeru, že medzi radmi sedadiel sú dve uličky (v lietadlách kategórie "narrowbody", čiže úzky trup, je len jedna ulička medzi radmi sedadiel). So štúdiami "širokotrupových" lietadiel sa na oboch stranách Atlantiku začalo v 60. rokoch minulého storočia. Americké firmy sa sústredili na lietadlá s dlhým doletom a postupne prišli s typmi Boeing 747 (po prvý raz vzlietol v roku 1969), Douglas DC-10 a Lockheed Tristar (prvé lety týchto typov sa uskutočnili v roku 1970). Zatiaľ čo typ B747 mal štyri motory a ďalšie dva spomenuté typy boli trojmotorové, európske letecké firmy sa začali zaoberať vývojom menšieho lietadla s dvomi motormi. Ukázalo sa však, že vývoj takéhoto lietadla je nad sily i finančné možnosti jednej firmy a preto vznikol rad medzinárodných projektov. Po rôznych peripetiách bola nakoniec v decembri 1970 v Paríži založená medzinárodná spoločnosť Airbus Industrie, v ktorej hlavnú rolu hrali francúzska spoločnosť Aerospatiale a nemecká firma Deutsche Airbus. Na činnosti firmy sa podieľala aj britská spoločnosť Hawker Siddeley (neskôr British Aerospace), holandská firma Fokker a španielska firma CASA. Prvým projektom novej firmy bol projekt dvojmotorového lietadla, označeného A300. Prvý prototyp nového lietadla, označený A300B1, vzlietol na svoj prvý let 28. októbra 1972, druhý prototyp nasledoval 5. februára 1973. Prototypy mali trup dlhý 50,97 m, ich kabína bola usporiadaná pre 257 cestujúcich a na ich pohon slúžili motory General Electric CF6. Dve predsériové lietadlá mali označenie A300B2 a ich trup bol predĺžený na 53,62 m. Tieto lietadlá vykonali svoje prvé lety v júni a novembri 1973. Skutočnými sériovými verziami boli až lietadlá výrobných čísiel 5, 6 a 7, tvoriace prvú dodávku francúzskej spoločnosti Air France. Tá prevzala prvú trojstovku koncom apríla 1974 a do pravidelnej dopravy nasadila svoje nové airbusy 23. mája, a to na tradičnej linke z Paríža do Londýna. Lietadlá A300 majú rozpätie krídiel 44,84 m a ich výška je 16,53 m. V kabíne, ktorej najväčšia šírka je úctyhodných 535 cm, môže byť vedľa seba umiestnených šesť až deväť sedadiel. Podľa konfigurácie môže byť kapacita lietadla od 220 do 336 cestujúcich, typické usporiadanie je pre 269 cestujúcich. Maximálna vzletová hmotnosť verzie A300B2-200 je 142 000 kg, zosilnená diaľková verzia A300B4-200 má maximálnu vzletovú hmotnosť až 165 ton. Cestovná rýchlosť je od 850 km/h do 917 km/h. Verzia B2-200 môže prepraviť 269 cestujúcich na vzdialenosť až 3 430 km, dolet diaľkovej verzie B4-200, ktorej palivové nádrže pojmú 56 600 litrov paliva, je až 5 375 km. Po ukončení výroby verzie A300B4 sa začala vyrábať zlepšená verzia A300-600, vyznačujúca sa vyššími výkonmi, rozsiahlym použitím kompozitných materiálov a moderným "skleneným" kokpitom, v ktorom sú klasické ručičkové prístroje nahradené veľkoplošnými farebnými displejmi. Airbusy radu 300 sa vyrábali aj v nákladnej verzii, označenej A300-600F. Prvá nákladná trojstovka vykonala svoj prvý let v decembri 1993. Nákladná verzia 600F môže prepravovať až 55 ton nákladu a jej maximálna vzletová hmotnosť je 170 500 kg. Z typu A300 bol odvodený prvý diaľkový Airbus A310, ktorý používajú aj České aerolínie (jeden z nich stále nesie meno Bratislava).
Do Košíc priletel Airbus A300B4-203 poznávacej značky TC-FLE, ktorý turecká letecká spoločnosť Fly Air má vo svojej flotile od 9. mája 2003. Ide o lietadlo výrobného čísla 163, ktoré bolo 8. decembra 1981 dodané japonskej leteckej spoločnosti TOA Domestic Airlines a lietalo s poznávacou značkou JA8472. V roku 1988 bola spomenutá spoločnosť premenovaná na Japan Air System (JAS). Táto spoločnosť bola známa tým, že jej lietadlá mali na trupe rôzne farebné vzory. V 90. rokoch minulého storočia navrhoval dizajnérske vzory pre trupy týchto lietadiel aj svetoznámy japonský filmový režisér Akira Kurosawa. Turecká spoločnosť Fly Air ponechala na svojom airbuse, prevzatom od japonských aerolínií, kresby, ktoré boli na trup namaľované (podľa detských kresbičiek) pri príležitosti 30. výročia založenia spoločnosti JAS. Mimochodom, Airbus A300 by mal do Košíc opäť priletieť 29. augusta v nočných hodinách.
Autor: Radomír Mlýnek
Komentáre